Semeldagen

Bakning, LCHF / Permalink / 0

Eller lchf-dagen kanske! Mmm fett! Här kommer ett underbart recept på semlor som jag vill dela med mig utav på Petralchfs vis.

Jag gjorde halva satsen av detta recept och det blev två fina bullar. Här kommer hela!

Semlor 5st

3ägg
4-5msk sötströ
2msk kokosmjöl
2dl mandelmjöl
1dl grädde
2 1/2msk fiberhusk
2tsk bakpulver
1 1/2tsk kardemumma

Vispa ägg och sötning poröst. Blanda i resten av ingredienserna. Forma bullar på en bakplåtsklädd plåt och sätt in i ugnen på 175 grader i 20min. Klart!

Mandelmassa 5 portioner

3msk grädde
1/2dl sötströ
2dl mandelmjöl

Blanda allt med vispen och knåda ihop degen kompakt som riktig mandelmassa.

Skär bort en hatt från bullen och gröp ur lite deg ur den och lägg på mandelmassa och vispad grädde. Sambon är en sucker för riktiga semlor och när han fick smaka dessa så vart han helt överlycklig! Likaså jag.

Nej, som ni ser så är det slut på det mejerifria. Och imorgon bär det av till Gran Canaria! Vi hörs amigos!
Till top